Welkom!

Dit is het (4x4) dagboek van de familie Schel! Hierop kunt u onze belevenissen met de Jeep (en sommige andere bijzondere gebeurtenissen) rustig nalezen. Kom dus geregeld terug om de laatste nieuwtjes te lezen! Veel leesplezier, en graag tot een volgende keer!


Donderdag  26-01-2006

Allereerst excuses voor de veel te late update!

Problemen met de overgang naar een andere provider en het niet kunnen maken van een upload zijn één oorzaak, zelf even andere dingen doen de andere... Maar goed, eindelijk weer een update!

Afgelopen maanden is er natuurlijk veel gedaan en gebeurd met de Jeep. Allereerst hadden we een trial in Groesbeek, waar we het prima naar onze zin hadden en ook de Wrangler het prima heeft gedaan! Foto's staan op de hoofdpagina!
Na de trial in Groesbeek, werd het toch echt tijd voor de nieuwe assen, de locker, 1,5" lift en een nieuwe APK ... Dus: aan het werk!
Foto's (niet in volgorde):


De achteras ligt al op de veren


Vooras laten zakken


Één van de nieuwe, zelfgemaakte, shackles, net voordat de veer er aan gehangen wordt.


Doorslijpen van de oude U-bolts


3"langer voor 1,5" lift!


Achteras aangesloten. De blauwe leiding is voor de locker


De schakelaar om de locker te bedienen


Het eindresultaat!

Na de verbouwing, kon de Jeep dan eindelijk naar de APK. En... in één keer erdoor! Wel waren er een paar adviezen, gordels enzo, maar geen afkeurpunten!
Door het mooie weer konden we nog lang van de softtop genieten, en tijden de trial in Zutphen was het dan ook heerlijk om met bikinitop te rijden! Let wel: Oktober!!!
Ook van dit evenement staan de foto's op de indexsite, ik kan wel verklappen dat de auto met nieuwe assen, meer bodemvrijheid en de locker het uitstekend deed! Verbazingwekkend hoe makkelijk ik de meeste proeven nemen kon. Wel moest ik leren omgaan met de locker: De auto stuurt er anders door, wat me nog wel een aantal strafpunten opleverde......

En toen werd het november: De maand van de nachtrit! Helaas..... Sneeuw, veel sneeuw, deed de organisatie besluiten om het feest af te gelasten. Terecht zoals later duidelijk werd! Wel zijn we, als organisatie, nog even een uurtje gaan spelen op het terrein wat voor wat nachtelijke proeven was gehuurd, maar om 9:00 zijn we toch allemaal huiswaards gereden. Net voordat we ( Harold was bij me) richting huis gingen, hoorden we dat de A50 en de A12 weer dicht stonden... balen! Dat betekende dus dat we over de veluwe moesten rijden. Dat ging redelijk.... totdat we bij Hoederloo kwamen! Daar was de weg richting Apeldoorn afgesloten... Geen probleem, gaan we richting Deelen! Ook dicht.... euhh... Dan maar richting Woeste Hoeve en dan via Loenen! Je raad het al: bij de weg aangekomen bleek ook die dicht! tja.... dan zijn de wegen vanuit Hoenderloo op! Dus, terug en dan naar Ede en daarna de A12 op... file of niet! Helaas was ook die weg inmiddels afgesloten ( we reden er 10 minuten eerder nog!!!) en leek het alsof we moesten overnachten in Hoenderloo......
Plotseling schoot me nog één mogelijkheid te binnen: Bij camping de Woeste Hoogte loopt een zandpad rechtdoor! De weg daarheen deed ons het ergste vermoedden, maar het pad was open! ( verboden toegang, dat wel....) Vraag was, of ook aan de andere kant de slagboom open stond natuurlijk, maar wie niet waagt.....
En toen kwam het.... ongeveer één kilometer zandpad, met bomen erover, sleepsporen erdoor enz.... anderhalf uur kostte het ons! Maar: we waren erdoor en de slagboom wat ook aan de andere kant open! Er stond een man met een hond wel wat vreemd te kijken trouwens.... Daarna rechtsaf richting Woeste Hoeve: over een niet gestrooide asfaltweg, slingerend door de bossen.... prachtig mooi! Wel raar dat we verder niemand tegenkwamen, maar goed!  Niet zo raar dus achteraf, want ook deze weg bleek afgesloten, RWS had er alleen geen rekening mee gehouden dat er een Jeep door een bospad zou komen en de weg zou gebruiken...  In Loenen was de weg dus dichtgezet, maar wij zagen dit pas toen we de weg uitkwamen... Boejuhhhh! ( wel raar, al die krakende bomen de hele avond om je heen trouwens.... brrrrr). Vanuit Loenen, via Eerbeek, Dieren, Doesburg, Angerlo naar Doetinchem hebben we verder geen problemen meer gehad, behalve dat het zeer glad was en de 4x4 de hele weg heeft aangestaan natuurlijk. Snel een kop koffie in Doetinchen, en door naar Didam! Onderweg kreeg ik te maken met een enorme sneeuwbui, zo erg dat ik een heel stuk met slechts de stadslichten aan heb gereden, dimlicht gaf alleen maar reflectie en "0" zicht! Uiteindelijk parkeerde ik de Wrangler om even over één (!!!) 's nachts op de oprit....
De nachtrit was dus echt terecht afgelast, maar de thuisreis was fantastisch! Al was het soms even spannend.....

Foto's:


Spelen op een waterrijk terreintje


Nog voordat we bij het zandpad waren, was de weg al smal en erg verradelijk


Hoofdweg op de Veluwe ( kruispunt bij Woeste Hoeve). Let op de bushalte!!

 

In december waren er verder geen 4x4 evenementen meer voor mij. De feestdagen kwamen en gingen en inmiddels is het januarie... De Jeep is de laatste maanden amper gebruikt en staat klaar voor komend 4x4 seizoen. Eerste evenement is een mini-meeting met een paar mede Jeepforummers en het eerste "Veluwe" evenement staat gepland voor 19 februarie: De Brabantrit met veel overhard en een paar flink zware stukken!

 

Tot de volgende keer!!
Rob


Maandag  05-09-2005

Al bijna 2 maanden geen update meer... Foei!

Tijd om ff bij te kletsen: De vakantie op 't Klumpke zit er weer op! En wat was het weer klasse daar! Bovendien viel het weer niet tegen, wel wat regen en veel bewolking, maar geen dag totaal verregend en Edgar heeft elke dus dag buiten kunnen spelen. Ook de themaweken voor de kinderen waren weer uitstekend verzorgd en Edgar zingt nog steeds luidkeels het "campinglied"....

Inmiddels zijn de scholen alweer 2 weken begonnen en hebben we er zelf ook alweer een aantal weken werken op zitten... En nu... nu is het prachtig weer!

De assen van de Jeep zitten er nog steeds niet onder, maar zijn intussen wel echt helemaal klaar voor montage. Nu nog even een dagje tijd vinden.. De GPS rit is dus verreden zonder air-locker en met weinig toeren.... Maar het was wel een mooie dag! Heerlijk open konden we rijden, en dus zagen we er na een modderpad allemaal niet meer uit! Water en zeep is er echter genoeg, zodat zowel wij als de Jeep al vlot weer schoon waren! Volgende evenement wordt waarschijnlijk gehouden op de motocrossbaan bij Groesbeek. Mooie baan daar, met veel trial mogelijkheden....  Volgende update dus na Groesbeek!

Rob


Woensdag  13-07-2005

Op het moment dat ik dit schrijf, worden de webcam beelden al gedomineerd door de caravan op de oprit! Bijna vakantie dus! Lekker even een paar weekjes er tussenuit, naar camping 't Klumpke in Neede.

Zo dichtbij, dat we waarschijnlijk ook de Jeep meenemen! Lekker open rijden in de omgeving van Neede, Borculo, Ruurlo.... Over de Jeep gesproken: De nieuwe motor doet het prima! De trial in Heerde was dan ook een groot succes, heel wat mensen keken bewonderend naar onze (open!!) Wrangler en ik mocht vele complimentjes in ontvangst nemen vanwege het prachtige uitlaatgeluid! Ook de trekkracht van de motor is fenomenaal en door de elektronische stationairregeling loopt de auto moeiteloos, zonder gas te geven, tegen vele heuvels op! Lekker hoor!

 Ook verder was de trial een groot succes! Prachtig weer, mooie proeven, en gezellige mensen. Kortom: Een topdag!!

 

Dan de stand van zaken rond het "verbouwen" van de Jeep:

De assen zullen z.s.m. na de vakantie onder de auto komen, waarbij tevens de rubber delen van de ophanging vervangen zullen worden. De bodylift stel ik nog heel even uit, eerst maar eens kijken hoe alles zich houdt! Ik hoop op 28 augustus in ieder geval met de andere assen en aangesloten air-locker met de GPS rit mee te kunnen doen....

 

Maar nu eerst: Onderhoud aan de caravan uitvoeren en dan... VAKANTIE!!!!

Tot de volgende keer!!


Zaterdag  25-06-2005

De 4.0i motor zit er in hoor! En hij loopt echt fantastisch!

De planning, om zaterdag 11-6 de motoren te wisselen, heb ik net niet gehaald.... Op die dag is wel de 4.2 eruit getakeld en kon ik nadien de motorruimte eens goed schoonmaken, de computer monteren enz.. De 12e, om een uur of 11, stonden Michel en Harold hier op de stoep om te helpen met het plaatsen van de 4.0.( Bedankt, jongens!!) Dat ging erg voorspoedig: Om 12:00 hing de motor al in de takels en 3 kwartier later zat al hij in de auto!!! Snel de kabelboom erin, startmotor erop en om 14:30 kon ik de motor middels de starmotor laten draaien. Daarna heb ik nog een uur of 2 aan de overige aansluitingen gewerkt en nog dezelfde middag heeft de motor (heel kort, want nog geen koelsysteem) op eigen kracht gelopen!

De weg naar het rijklaarmaken ging toch nog niet helemaal zonder probleempjes: De accu paste niet ( polen zitten bij de '92er wranglers andersom), de uitlaatdemper was te kort ( er zit nu een Borla RVS demper onder), het aftapkraantje van de radiateur bleek lek ( dus m'n oude radiateur gemonteerd) en het uitlaatspruitstuk lekte bij de aansluiting met de cilinderkop ( nog niet geheel verholpen). Verder bleek het stuurhuis wat olie te lekken, die heb ik dus ook moeten vervangen....

Ondanks die kleine "tegenslagen" heb ik woensdag de eerste proefrit kunnen maken. En dat voelde meteen erg goed aan! Na die proefrit heb ik eerst de oprit wat opgeruimd (wat een zooitje!), de Jeep gewassen ( er zaten wel erg veel vette vingers op) en de softtop gedemonteerd! En toen.... Zijn we heerlijk een stukje rond Didam gaan toeren! Later die middag heb ik de Jeep nog even "uitgelaten" op de Posbank bij Rheden, zodat ik er die dag bijna 100km mee heb gereden! Intussen heeft Annette de Wrangler ook een paar maal gebruikt en ook zij is er enthousiast over! Al met al een geslaagde "transplantage" dus.....

En morgen:

Trial te Heerde!!!!

Daar kan de Jeep zich in het zand gaan bewijzen... 'k heb er zin in!

 

Wordt vervolgd!

Ohja.... tot morgen?

 

Rob


Maandag  06-06-2005

De ombouw van de motor is intussen in volle gang. De assen gaan echter toch nog even duren...

Op het moment dat ik dit schrijf ligt de "oude" motor nog wel in de Jeep, maar is hij volledig losgekoppeld. Bovendien is m'n dashboard al geheel omgebouwd en getest en is ook de draadboom onder de motorkap gereed voor inbouw! Op de nieuwe motor heb ik een nieuwe waterpomp en spruitstukpakking gemonteerd. Ook de aandrijfriem is meteen maar vervangen!

De planning is, om a.s. zaterdag (11-6) de motoren te wisselen. Er is echter een kleine tegenslag: mogelijk kan ik niet op tijd beschikken over m'n motorenkraan (uitgeleend) en enkele essentiele onderdelen om de motor draaiend te maken konden ook nog wel eens eventjes op zich laten wachten...  Er wordt aan gewerkt om alles op tijd hier te krijgen, maar als dat mislukt kan ik het evenement in Heerde ( 26-6) wel vergeten...  Duimen dus maar!

 

Wordt vervolgd.

 

Oja HIER kun je het verslag, en enige reacties daarop, inclusief wat foto's bekijken!


Woensdag  27-04-2005

Een bewogen maand hebben we achter de rug. Allereerst sloeg 2e Paasdag bij de overburen de bliksem in! Gevolg:  Een groot gat in het dak en veel, erg veel schade daar in huis. Ook de rest van de wijk was aan de beurt; div. TV's, CV-ketels, computers, audio installatie's en zelfs kookplaten raakten defect..... Ook hier in huis was er schade: Beide Hub's, het moederbord van m'n PC en de Playstation van Edgar bleken defect! Gelukkig is alles intussen weer vervangen en kan er weer gegamed en op het internet gesurft worden!

Intussen staat de "nieuwe" motor voor de Jeep al in de garage, maar is er verder nog niet veel gedaan. De assen zitten nog steeds niet onder de auto, maar hopelijk gaat dat nu spoedig gebeuren! Wel heb ik de "transfercase lowering" en de keggen onder de as gedemonteerd. Het blijkt toch teveel trillingen in de aandrijflijn te veroorzaken, dus de lowering zal er toch weer onder komen! Wel heb ik uitgerekend dat de keggen niet meer nodig zijn wanneer ik een lift van 1" dmv langere veerschommels (shackles)  toepas. Da's mooi, want dan zet ik de keggen onder de vooras waardoor de fuseehoek gelijk blijft!

Zodra er weer wat nieuws is, lees je het hier!

Rob.


Donderdag  17-03-2005

Door een computercrash kon ik even niet updaten.....  Intussen is alles weer hersteld en kunnen we weer verder:

  

De assen staan inmiddels mooi in de lak! Helaas hadden we wat tegenslag met de remonderdelen ( de verkeerde verenset) en een fuseekogel ( rubber is defect). Ze zitten dus nog niet onder de Jeep.... Binnenkort wordt de vooras echter verder afgemonteerd en kunnen de assen onder de auto! De verlengde veerschommels nog even niet, daarvoor moeten eerst de hoeken van de achterste aandrijfas gemeten worden. Ik wil namelijk weer af van de transfercase lowering, waardoor ik onder de auto 1" hoogte win. Helaas worden daardoor de hoeken op de kruiskoppelingen wat groter, waardoor een verdere verhoging waarschijnlijk alleen mogelijk is met een ingrijpende aanpassing op de tussenbak......

Intussen is de compressor voor de airlocker al wel in de motorruimte gemonteerd, zodra ik de schakelaar voor de bediening van het differentieel binnen heb kan hij verder aangesloten worden.

En dan a.s. zondag: De eerste trial dit jaar, in Zutphen. Morgen probeer ik nog even of de U-bouten van de achteras makkelijk te lossen zijn, als dat zo in verwijder ik de keggen onder de as en demonteer ik de transfercase lowering. Daardoor heb ik zondag minder problemen met de korte knikken in Zutphen en kan ik meteen bepalen of er bij montage van de nieuwe assen ruimte is voor verlengde veerschommels....

Tot de volgende keer!


Donderdag  03-02-2005

Ruim 2 weken verder....

De vooras is ook gearriveerd en samen met de achteras naar Wijhe gebracht. Daar zijn we ( Bas helpt mee) inmiddels begonnen met het opknappen van de achteras. De remmen zijn gedemonteerd en ook de olie is afgetapt. Van de achteras worden de remschoenen, remveren, remleiding en differentieeldeksel vervangen. Voordat de remmen met bijbehorende leidingen gemonteerd worden, gaat er allereerst een nieuwe laag zwarte lak over de as, zodat hij er straks helemaal nieuw uitziet! Aan de vooras zit minder werk: die wordt opnieuw in de verf gezet en de olie wordt vervangen.

Wanneer de assen gemonteerd worden, zullen meteen de veerschommels vervangen worden door langere exemplaren. Hierdoor komt de auto 1,5" hoger te staan! Tevens worden dan de remleidingen vóór vervangen, omdat dit anders over enkele jaren toch moet gaan gebeuren (APK)! Bij de achteras wordt er dan meteen een RVS remslang gemonteerd, ten eerste omdat de huidige slang nét lang genoeg is en ten tweede omdat het duidelijk in het remmen te merken is! Van schijfremmen achter zie ik nog even af... da's misschien iets voor "project 2007"    In ieder geval is er, na de body-lift, genoeg ruimte onder de carrosserie voor 33" mud-terrain banden....

Tot de volgende update!!


Zaterdag  15-01-2005

Allereerst iedereen de allerbeste wensen voor 2005!!!

Even een update:

De motor van de Jeep loopt nog prima en dus kunnen we gewoon doorgaan met het beoefenen van onze hobby: Terreinrijden! Intussen ligt de vervangende achteras al in de garage, is de andere vooras onderweg , ligt er andere vloerbedekking in de auto, heb ik andere voorstoelen, staat er een middenconsole in en  is er ook al een andere motor ( met versnellingsbak) gevonden! Nu nog shackles ( veerschommels), een bodylift en mooi warm weer....

Wordt dus vervolgd....


Woensdag  17-11-2004

Intussen zijn de schokbrekers vóór vervangen, de rest van de problemen zijn echter nog niet verholpen. Ten eerste, omdat de auto het er nog wel even mee kan doen, ten tweede omdat er een andere vooras onder gaat komen.

We hebben 1½ week geleden weer een evenement op st. Isodorushoeve gereden, en daar hebben we GEEN enkel probleem met de auto gehad! Dat was wel een opsteker hoor, na alle problemen van de afgelopen tijd. Maar....... Verleden week maandag blies de motor onmiddelijk na het starten zijn oliefilter op! Annette merkte dat pas enige tijd later, omdat de motor vreemde geluiden begon te maken... Dat was niet fijn, want de motor heeft dus even zonder oliedruk gelopen! AAAHHRRGGGG!!!!!!

Na de nodige vloeken en verwensingen aan de Jeep, begon toch echt de twijfel toe te slaan.... wat gaan we doen? Weer een nieuwe motor? Repareren? Verkopen?   Kortom, geen fijne avond.... En weer problemen met de motor na st.Isodorushoeve... Je zou er iets van gaan denken, aardstralen?

Maar na een avond "brainstormen" op MIRc, met de mede Jeepforummers, is het besluit genomen: Eerst maar eens kijken OF er wel schade is, daarna zoeken naar de oorzaak. Ook over de oorzaak gingen de gedachten over en weer: Ikzelf dacht aan de oliepomp, anderen aan verstoppingen in de oliekanalen en ook een verstopt filter werd geopperd!

Goed, vrijdag vrij genomen en onder de Jeep gekropen. Olie afgetapt ( zat nog minstens ¼ liter in....:(   ) en het carter losgehaald. Gelukkig: geen ijzerdelen o.i.d. in het carter! ( zucht!) Daarna de helft van de hoofdlagers losgenomen: Duidelijke slijtageplekken werden zichtbaar, dus weer een zucht, maar nu niet van opluchting.... Het zag er niet best uit, hoewel ik me afvroeg of dit wel het gevolg van de lage oliedruk was.... Daarna de oliepomp gedemonteerd, en idd: de drukregelklep was erg vervuild! Ik heb toen besloten om met de lagers naar B&S te rijden, om daar nog even een deskundige te laten oordelen en eventueel meteen nieuwe onderdelen te halen. Nico bevestigde mijn vermoeden: De slijtage is niet van de laatste tijd! Dus: Gewoon weer monteren en een nieuwe oliepomp plaatsen! Pfeww!!! Thuis gekomen was het intussen al donker, dus zaterdag maar verder gegaan. Allereerst de achterste krukaskering vervangen, wat ook een hele klus bleek! Daarna de hoofdlagers weer gemonteerd en met de momentsleutel aangetrokken. Daarna de nieuwe oliepomp geplaatst en het carter weer gemonteerd.

Zondagmorgen was het grote moment dan daar: olie er in, en starten! Eerst nog met afgekoppelde bobine, want ik wilde eerst kijken wat de oliedruk deed, voordat de motor aansloeg.. Dat was echter keurig, ongeveer 40lbs ( 2,8 bar)! Dus bobine aansluiten en starten.... De motor sloeg aan en gaf een oliedruk van ongeveer 75 lbs ( 5,2 bar), hetgeen precies de afregeldruk van de oliepomp is. Bovendien kwamen er geen vreemde geluiden uit de motor, wat ook weer een opluchting was!

We zijn nu enkele dagen verder en de motor loopt nog prima! Geluk gehad dus....

Maar de verregaande slijtage welke ik in de motor aantrof, hebben me toch doen besluiten om de motor komende zomer te vervangen... Echter nu voor een 4.0 liter blok met injectie.

Verder heb ik besloten om over te gaan op een andere eindreductie, van 3.07 naar 3.73. Dat betekent dat de motor wat meer toeren moet gaan maken en dat is in het terrein handig, maar ook op de openbare weg, want de motor draait nu wel erg weinig toeren!

E.e.a. houdt wel weer een bult werk in, maar gelukkig kan ik een groot gedeelte in de garage en niet onder de auto uitvoeren. Ten eerste komt er een andere vooras, dus die kan ik in alle rust komende winter voorzien van 3.73 ring en pignon. Ten tweede komt er een andere achteras, welke al een reductie van 3.73 heeft, dus alleen maar geschuurd en geschilderd hoeft te worden. Deze as is overigens ook voorzien van een sperdifferentieel, dus in het terrein kan ik straks nog beter uit de voeten! Wat ik ook nog ga trachten te realiseren: Schijfremmen achter, hiervoor probeer ik een remsysteem van een Grand-Cherokee te vinden.

Even de werkzaamheden voor komende 9 maanden op een rij:

- Inbouwen 3.73 R&P in de vooras.

- Voor en achteras nieuw in de verf zetten.

- Maken van langere veerschommels.

- Evt. monteren van schijfremmen op de achteras.

- Monteren van de assen onder de auto.

- Uitvoeren van een zelfgemaakte bodylift van 1"of 1½".

- Vervangen van de stoelen en de vloerbedekking in de auto

- Vervangen van de Sidebars door RVS exemplaren.

- Monteren van een 4.0 liter motor met brandstofinjectiesysteem.

Poeh, da's nog een hele lijst.... 

 

Tot de volgende keer!

Rob


Zaterdag  09-10-2004

Ondanks de nieuwe kruisjes in de vooras, is er toch wat mis gegaan op 6 September..... Tijdens een relatief lichte klim in Ressen, gaf het linker kruisje de geest! Gevolg: Steekas beschadigd.... Gelukkig had een van de medejeepers er één bij zich, zodat we met een paar man het kruisje konden vernieuwen. Maar met de 4x4 pret was het voor die dag natuurlijk wel over.... Klik hier voor foto's van de meeting en de reparatie..

Eenmaal thuis heb ik de auto geheel geïnspecteerd, en er bleek meer aan de hand te zijn..... 

-Schokbreker rechtsvoor

- Fuseekogels links

- Steekas

De nieuwe schokbrekers heb ik intussen in huis, en het gaat er op lijken dat de vooras kompleet vervangen gaat worden!

 

Vervolgens( om het verhaal weer op te pakken), hebben we 26 september een trial in Zutphen gereden. Dat ging goed! Geen defecten of schade, maar wel veel strafpunten! Die punten doen me even niet zoveel, ik vind het vooral erg prettig dat de Wrangler heel is gebleven.

Volgende week hebben we weer een leuk evenement: Vrij rijden in Zeumeren. En voor een ieder die eens een stukje mee wil rijden: Volgende week kan het! De enige tegenprestatie is het spekken van de clubkas! Dus voor een paar euro's is het mogelijk om een ronde mee te rijden op een leuk uitgezette route, met daarin water, heuvels en los zand. e.e.a. vindt plaats bij de start van de Tulpenrallye, zoals gezegd in Zeumeren, een recreatiegebied naast Barneveld .

Zo, en nu ga ik de garage opruimen, zodat komende week de hardtop weer op de auto gemonteerd kan gaan worden!

 

Tot de volgende keer!

Rob.


Maandag  30-08-2004

Oei...  ik kreeg al commentaar dat de site slecht is bijgehouden......

En da's helemaal waar, al maanden niets meer aan gedaan. Door meerdere oorzaken trouwens. Allereerst is er op mijn werk e.e.a. veranderd, waardoor mijn aandacht voor de site wat afgenomen is. Daarnaast is er gewerkt aan de serre van ons huis, zodat er nu een geïsoleerde en met plavuizen bedekte vloer in ligt! Verder is er natuurlijk de vakantie geweest: Lekker 2 weken op camping  "  't Klumpke" in Neede gestaan. Heerlijk! Echt een kindercamping, dus Edgar werd hele dagen bezig gehouden met speurtochten, watergevechten, ponyrijden enz.! En prima weer gehad, dus de vakantie kon niet meer stuk! 

De Jeep wel trouwens. Tijdens het pinkstertreffen in Heerde, kwam er een klikkend geluid onder de auto vandaan. Dat gebeurde vooral bij gas weg of erbij. Onderzoek leerde, dat het achterste kruisje van de aandrijfas stuk was! Dus, nieuw kruisje gemonteerd en deze meteen met U-bolts vastgezet (zat met plaatjes, maar dat is eigenlijk te slap). Verder de auto doorgesmeerd, en hier en daar gecontroleerd natuurlijk, en een proefrit gemaakt! Alles weer ok, althans dat dacht ik......

Enkele weken later: Eext in Drenthe. Een prachtig terrein, niet groot, maar met proeven van licht tot loodzwaar. Nadat we de tenten hadden opgezet, was het tijd voor de eerste meters op het terrein, en ja hoor: Daar was het klikken onder de auto weer.... Kijken, zoeken.... maar geen oorzaak! Dus doorrijden! Echter, op zondagmiddag, begon de Jeep bij scherpe bochten wat in het stuur te slaan! Weer kijken natuurlijk, en wat bleek: kruisjes in de vooras defect!!!! Balen, want rijden in 4x4 was niet meer verantwoord..... En ik moest ook nog naar huis! Gelukkig worden die kruisjes alleen in 4x4 belast, zodat we heelhuids thuisgekomen zijn. 

Dus het volgende karwei: kruisjes in de vooras vervangen....   Lekker klusje! Daarvoor moet n.l. de wielnaaf eraf, en dat betekent dus eigenlijk dat de hele mechanica achter de voorwielen uit elkaar moest! Dus: Kruisjes gekocht, en meteen maar een set nieuwe remschijven en blokken meegenomen, want dat moest er toch af en was eigenlijk ook wel aan vervanging toe. Al met al een heel karwei, wat me meer dan een dag heeft gekost! Vooral de remschijven en de naaf zaten erg vast geroest, maar ook het uitpersen van de kruisjes viel vies tegen. Onder een hydraulische pers waren er enkele tonnen druk nodig om ze los te krijgen! Klik HIER voor een beschrijving van de werkzaamheden en enkele foto's!

Helaas blijkt er nu een kering in de vooras lek, waardoor er wat olie langs de linker steekas lekt.... Die moet er dus nog een keer weer uit! Verder moet er nog een nieuwe carterpanpakking tussen en zit er nog ergens koelwaterlekkage. Ach, met een Jeep heb je gewoon altijd werk en als je het niet hebt, dan ga je wel weer wat modificeren....

Afgelopen zondag hadden we de jaarlijkse GPS- rit van "4x4 de Veluwe". Wederom een heel leuke rit, met tot besluit een heerlijke BBQ! Ik heb tegenwoordig een eigen GPS ontvanger , dus die kon meteen ook mooi uitgeprobeerd worden. Wel, hij werkt prima! Hieronder de uitgeprinte route, welke we gisteren gereden hebben:

Om een idee van de schaal te krijgen: het "waypoint" rechtsonder is in Didam (op onze oprit) en het punt linksboven is bij Ermelo....

 

Tot zover weer even een update van de gebeurtenissen.... Tot de volgende keer!

Rob.

 


Dinsdag  25-05-2004

Foei! Wat heb ik de site lang gelaten voor wat hij is.... Ik schaam me diep!!!

Er is natuurlijk wel e.e.a. gebeurd! Zo heb ik andere velgen weten te bemachtigen, is de softtop weer gemonteerd, is zwager Harold met zijn Claudia getrouwd en heeft de Jeep me laten staan met een defecte ontsteking!

Allereerst dus de velgen: de auto staat nu op chromen velgen met daaromheen 31" rubber (AT profiel) Deze wielen zijn 2e hands, maar in prima staat! 

Op de foto is ook een trotse Annette te zien, blij dat de hardtop er weer af is! 

En afgelopen vrijdag hadden we feest!! Harold trouwde toen met zijn Claudia, en samen hebben we een groots feest gevierd!! Ook die dag mocht de Jeep niet ontbreken natuurlijk! Dus: Op de foto met het bruidspaar!!!

 

En toen....kwam de pech!!!!!

Zaterdagmorgen, onderweg naar een "bijeenkomst" met een aantel mede-Jeepers, sloeg de motor van onze Wrangler plotseling af! Nog even e.e.a. geprobeerd, maar lopen: ho maar... mad.gif
Dusss, vrouwje maar gebeld en afgesleept die handel (met de Astra diesel, dus wel via een "alternatieve route" ph34r.gif )

Thuisgekomen heb ik wat zaken gecontroleerd, en ik leek uit te komen op de beruchte ontstekings-module...
. blink.gif

De onstekingsmodule bleek na lang zoeken inderdaad de boosdoener, maar tijdens het zoeken en meten kwam ik nogal wat sh*t in de bedrading tegen.. mad.gif


Wat trof ik aan:

- de paarse draad van de Hall-sensor zat bij de trigger van de bobine op, deze hoort echter op de paarse draad van de module aangesloten te worden! frusty.gif

- Het verwarmingselement van de choke zat bij op de plus van de bobine, deze hoort echter via een oliedrukschakelaar op een normale 12v aansluiting te zitten... Gevolg: De spanning op de bobine was lager dan zou moeten, waardoor de vonk ook minder was! no.gif

- De overbrugging van de draadweerstand werkte niet meer (niet meer aanwezig...) waardoor de vonk tijdens het starten nog zwakker was.... cry.gif


Om e.e.a. op te lossen was er een ingrijpende aanpassing nodig! ohmy.gif

Ik heb mijn reserve kabelboom ontleed en de bedrading van de ontsteking eruit gevist. wacko.gif Vervolgens heb ik hierin wat aanpassingen gemaakt, waardoor er nu eigenlijk een ontstekingssysteem van de CJ tot '81 ontstaan is. Ook het gedeelte van de automatische choke heb ik uit de reserve boom gehaald.
Vervolgens heb ik de oude bedrading (van de ontsteking) uit de auto gehaald en allereerst de choke sturing weer origineel gemaakt.
Omdat ik een complete nieuwe kabelboom van de nieuwe bedrading heb gemaakt, kon ik deze vervolgens vrij eenvoudig langs de bestaande boom leggen en op de motor / carrosserie aansluiten. Gelukkig had een kennis een reserve module liggen, zodat ik nu zo ver was dat ik kon gaan starten!!
Dat ging fantastisch!! De auto sloeg duidelijk makkelijker aan dan vroeger, en liep bovendien mooier stationair! thumbsup.gif

Dus, nadat ik zaterdag enorm baalde, ben ik nu weer zeer tevreden! Tenslotte is de auto er echt op vooruitgegaan!!! laugh.gif

 

En nu is het al weer bijna pinksteren. En dat betekend: Het jaarlijkse pinkstertreffen in Heerde!!! Dus wie weet tot maandag!!

Rob.


Zaterdag  03-04-2004

Vandaag heb ik de spoorstang "even" vervangen, wat zat dat #@$** ding vast! 4 uur werk heb ik er aan gehad, maar nu zit het ook weer zoals het hoort! Alles zat ook tegen... de kogels zaten natuurlijk muurvast in de spoorstang, de spoorstang zelf zat muurvast aan de andere kogel (stelmoer voor de sporing) en tenslotte moest ik nog een paar splitpennen uitboren ook. Ik had eigenlijk ook nog willen beginnen aan het plaatsen van de softtop, maar de tijd ontbrak me gewoon! Het was trouwens wel tijd dat de stang vervangen werd, want vanmorgen kon ik de speling tijdens een ritje naar Doetinchem in het stuur voelen...  Annette kan dus nu weer veilig de weg op. Volgende klus: waarschijnlijk remblokken voor vervangen en achterremmen schoonmaken en stellen.

Tot snel !!!


Donderdag  1-04-2004

Tjonge, wat is de maand Maart omgevlogen! En ik heb in de hele maand maar één keer de site bijgewerkt.....Schande!!! Maar goed, echt veel is er niet gebeurt. De "Salland rit" heb ik laten schieten, want hier in huis moest nog e.e.a. gebeuren, en verder heb ik afgelopen week het CO van de Jeep afgesteld en de Yamaha een poetsbeurt gegeven. Ook het chroom van de Wrangler glimt de zomer weer tegemoet! Het afstellen van de CO was trouwens geen overbodige luxe: Stond boven de 10%.... Nu weer netjes op 1,2% !  De auto blijft nu ook beter lopen als hij half-warm is, en ook onder het rijden klinkt het allemaal wat beter. Hopen dat ook het verbruik wat gunstiger is, (of minder ongunstig natuurlijk...) want 1:4,5 is toch echt te gek! (Zelfs voor een Jeep). Oja, er is een stuurkogel defect, natuurlijk de rechtse, zodat de gehele spoorstang vervangen moet worden.... Da's dus een klusje voor het komende weekeinde!

Laterrrrr,

Rob


Zondag  14-03-2004

Hallo allemaal...

Het is al weer een tijdje geleden dat ik dit dagboek heb bijgewerkt..... Maar we zijn dan ook erg druk geweest! De vader van Annette ging verhuizen, dus dan weet je het wel.... Vandaag zijn echter de laatste spullen over gegaan, dus de komende tijd kunnen we het gewone  leven weer oppakken! Door alle werkzaamheden van de afgelopen weken heb ik ook op de alg. ledenvergadering van de club verstek moeten laten gaan, waar ik best een beetje van baal natuurlijk...... Volgende week staat de "Sallandrit" op het programma, en we zijn van plan om ons daar weer even lekker te gaan ontspannen. Verder hebben we in april een kampeerweekeinde geboekt (zonder Jeep, dat wel..), dus vermaken gaan we ons de komende tijd wel weer! En komende vrijdag gaan we even lekker, samen met Edgar, zwemmen in het Tikibad!  

Tot de volgende keer!

Rob.


Zondag  21-02-2004

Gisteren heb ik een "transfercase lowering" set opgehaald. Hiermee kan ik de achterzijde van de versnellingsbak een paar cm laten zakken, waardoor de aandrijfas (cardanas) een betere hoek t.o.v. de pignon van achteras maakt. Hierdoor zullen er minder vibratie's in de aandrijflijn optreden en moeten de kruisjes in de as minder worden belast. 

Vandaag heb ik eerst de reserve dynamo gemonteerd, de oude begon wel een erg lage laadspanning te leveren..... Deze doet het een stuk beter! Nadat we vanmiddag, hier in Didam, naar de carnavalsoptocht zijn wezen kijken heb ik de achterzijde van de versnellingsbak maar eens laten zakken en de bovenstaande set gemonteerd! Klusje van een half uur! Daarna ben ik nog even wezen proefrijden en er zijn inderdaad veel minder trillingen voelbaar! Alleen ligt de achterzijde van de tussenbak tegen de traverse, zodat er wat rammelgeluiden in de auto doordringen. Da's dus de volgende klus: enkele schijven tussen de versnellingsbak rubbers leggen, zodat de achterzijde weer vrij ligt. Hierdoor wordt de bak weer iets omhoog gebracht, maar dat kan ook wel....


Donderdag  19-02-2004

De uitslag van de trial op 15-2 staat op de site van 4x4 "de Veluwe"! Ik heb het prima gedaan in de klasse 1 t/m3:

                                                                                                    Bron: 4x4 "De Veluwe"

 Plaats

 Naam

 Merk auto

Straf-
punten

 1

 A. Mulder

 Suzuki

60

 2

 R. Lettinga

 Land Rover

 77

 3

 R. Lycklama

 Land Rover

 95

 4

 E. Simonides

 Toyota

 101

 4

 J. Schouwenburg

 Puch

 101

 5

 R. Schel

 Jeep

 124

 6

 H. van Hout

 Jeep

 131

 7

 B. Boks

 Jeep

 133

 8

 H. Zeeboer

 Suzuki

137

 9

 de Bruin

 Land Rover

139

 9

 H. Wijkstra

 Toyota

 139

 10

 G.J. Brouwer de K

 Daihatsu

146

 12

 F. Jansen

 Suzuki

 160

 20

 B. van Hout Jr

 Jeep

 205

 27

 M. de Vries

 Jeep

 269  

5e dus!!!! En dan te bedenken dat ik, als ik alle proeven wel had volbracht, wellicht nog een 80 punten lager had kunnen komen....  Jammer, jammer.... Volgende keer dus maar wat fanatieker de proeven ingaan!

Rob.


Zondag  15-02-2004

Wat een mooi weekeinde wat dit! Gisteren ben ik allereerst op strand Horst gaan helpen met het uitzetten van de proeven voor vandaag. Dat was buitengewoon leuk om te doen. Behalve het uitzetten (en proberen!!) van de proeven, werd er natuurlijk ook lol getrapt! Op het terrein lag een oude surfplank, deze werd achter de auto van Bas gebonden en daarna werd allereerst Roel een blokje rond getrokken. Met een redelijke snelheid werd hij ook door een grote waterplas getrokken, terwijl Henk er natuurlijk even met de auto vlak langs moest rijden.... Roel bleef echter keurig staan.... Ook Edgar (!) en Pim moesten een rondje, waarbij Pim toch een keertje een koprol moest maken.... (zie onderstaande foto's...)

       

       Tegenliggers voor Roel                 Edgar staat zijn mannetje!               Pim maakt een koprol

Natuurlijk moest er ook gewerkt worden, en in de loop van de middag waren er dan ook 9 prachtige proeven uitgezocht! Dat deze proeven met het betere sleep en trekwerk geprobeerd werden spreekt voor zich....

   

Pim maakt een grapje naar de camera...

Ook Edgar was gisteren van de partij: Hij heeft de hele dag met zijn crossfiets de zandheuvels getracht te bedwingen.... Gevolg:  Toen hij gisterenavond zijn bed voelde, was hij vrijwel meteen vertrokken naar dromenland !!

Vandaag was het alweer vroeg dag: Ik had beloofd te zullen helpen met het opzetten van de tent..... Om 7 uur was harold hier, en zijn we richting Horst vertrokken. En mistig.... niet normaal! Gelukkig klaarde de lucht voorbij Arnhem snel op, anders waren we er om 9 uur nog niet geweest. Onderweg begon de Wrangler ineens te stotteren.... Dus de kap open, alles nagekeken, maar niets te vinden natuurlijk! Na hem 'n keer "op zijn kop getrapt"te hebben ging alles ineens weer goed! Vreemd.... Na aankomst in Horst werd er meteen begonnen met het opzetten van de tent, welke dan ook met een uurtje stond! Direct hierna werd ik door Roel gestrikt om vandaag een "groepje mee te nemen"..... Ik moest jureren...   Dat had ik nog nooit gedaan en ik zag er best tegenop! Gelukkig viel het allemaal wel mee, ik heb gelukkig ook zelf mijn proeven kunnen rijden! Ongelofelijk trouwens wat zo'n losgekoppelde stabilisatorstang helpt! Kijk maar eens hieronder:

       Download hier een filmpje om het verschil in de praktijk te zien

         Stang gekoppeld                             Stang ontkoppeld

Al met al dus weer een paar geweldige dagen 4x4 plezier gemaakt! En bovendien gezien dat jureren ook erg leuk is......

Groeten,

Rob.


Woensdag  11-02-2004

Het lijkt erop dat niet het differentieel, maar een wiellager van de suzuki van Harold stuk is. Het lawaai uit de achteras is onheilspellend, maar het klinkt dus waarschijnlijk erger dan het is! Strand Horst zit er voor hem dus niet in a.s. zondag, maar we hebben nu wel een goede cameraman tot onze beschikking..... Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest met de motor ( op 2 wielen...) weer aan de praat te krijgen. Na enig sleutelwerk en een hulpstart doet 'ie het  weer! Vanavond natuurlijk even een rondje om het dorp gereden, en dat voelde al snel weer vertrouwd aan! Nu maar hopen dat het snel voorjaar wordt, zodat er weer volop van de motor en de Jeep (zonder kap) genoten kan worden....

Tot zondag....

Rob.


Vrijdag  06-02-2004  

De "quick-disconnects" zitten onder de Wrangler! Dat was toch nog een aardige klus, de moeren lukte nog wel, maar de borstbouten aan de bovenzijde zaten erg vast in de stabilisatorstang. Het is allemaal natuurlijk wel gelukt, zodat ik volgende week op Horst kan proberen of ik langer tractie houd! Morgen ga ik proberen om Harold te helpen, het lijkt er op dat zijn differentieel van de achteras de geest heeft gegeven..... kan dus nog een leuk klusje worden.....

Tot de volgende keer,

Rob.


Donderdag  05-02-2004

briceren van een snelle manier om de stabilisatorstang los te koppelen heb ik maar aan de kant gezet.... De krachten die tijdens het rijden op deze stangen komen te staan zijn te groot om er "even" een buisje o.i.d. tussen te zetten. Gisteren heb ik dan ook onderstaande "quick-disconnects" maar aangeschaft.

Als het allemaal meezit, kan ik deze a.s. zaterdag onder de auto monteren. Tevens wil ik zaterdag proberen om de olielekkage op te lossen, zodat we volgende week met een goed geprepareerde, lekvrije Jeep aan de eerste trial kunnen deelnemen!

Tot volgende week,

Rob.


Dinsdag  27-01-2004

Gisteren heb ik de nieuwe schokbrekers onder de auto gemonteerd. Wat zaten die oude vast zeg...... De nieuwe heb ik dus met het nodige vet aan de schroefdraad gemonteerd, zodat ze ook nog een keer weer los kunnen! Maar wat een verschil op de weg! De auto is koersvaster en comfortabeler geworden. Bovendien is de achterzijde van de auto iets hoger komen te staan, bovendien is de hinderlijke "klap na" bij het uitveren verdwenen...... Ook heb ik nog even de stabilisatorstang losgenomen. Dat geeft inderdaad een hele verbetering in het bewegen van de vooras, dus ik moet maar snel iets bedenken om deze stang snel te kunnen loskoppelen....

Tot snel,

Rob


Zondag  25-01-2004

Het is al weer twee weken geleden dat dit dagboek is bijgewerkt.... intussen is de Wrangler natuurlijk even grondig afgespoten en gewassen. Daarbij bleek ook dat we olielekkage hebben! De achterste krukaskering is stuk! Gelukkig hoeft bij de 6 cylinder Jeep motoren de versnellingsbak niet gedemonteerd te worden om de kering te vervangen, alleen de carterpan en een hoofdlager demonteren is voldoende. Al met al nog wel een aardige klus, maar wel goed te doen. 

Verder heb ik gisteren 2 nieuwe schokbrekers voor achter aangeschaft, zodat de veerweg van de achteras wat groter wordt.

Dat klinkt misschien raar, maar tijdens het verhogen van de auto is de vorige eigenaar "vergeten" om langere schokbrekers te monteren. Gevolg: In het terrein hangt de as al heel snel aan de schokbrekers (wiel van de grond) en op de weg krijg je bij het uitveren steeds een klap na, wanneer de schokbrekers verder uitveren beletten! Als gevolg hiervan zijn de ophangrubbers van de schokbrekers regelmatig zwaar belast geweest en daardoor uitgeslagen. De schokbrekers hebben nu dan ook veel ruimte op hun bevestigingspunten! De nieuwe "Rancho 5000" dempers zijn dan ook zo'n 5 cm langer, waardoor al deze problemen tot het verleden gaan behoren. Verder wil ik nog z.g. "sway bar disconnects" gaan fabriceren, dit zijn loskoppelbare stangen welke de stabilisatorstang met de vooras verbinden. Als die verbinding losgenomen kan worden, kunnen het linker- en rechter- voorwiel veel meer onafhankelijk van elkaar in- en uit- veren! Ook dat heeft in het terrein grote voordelen: De wielen houden langer contact met de grond, waardoor er dus op ongelijke oppervlakten veel meer tractie is! Op de weg heeft een stabilisatorstang echter wel z'n voordelen, dus het moet wel weer snel te koppelen zijn! Kortom: Er is weer werk genoeg om uit te voeren! Groeten en tot de volgende keer!

Rob.


Zondag  11-01-2004

Vandaag hebben we de nieuwjaarsrit van 4x4-De Veluwe gereden. Zoals verwacht, veel water op de zandwegen! Maar dat was natuurlijk alleen maar leuk, al ziet de Jeep er nu even niet meer uit...... Over de Jeep gesproken: Hij heeft het prima gedaan!! Best een opluchting, want hij had met deze motor nog niet zo'n afstand gereden. Ook de (grotere)waterplassen en diepe moddersporen doorstond hij prima. Je kunt echt goed merken dat deze motor sterker is dan zijn voorganger, één keer had ik de vierwielaandrijving uit gelaten en meteen ging het bijna mis: Nadat ik, op een stuk mul zand, even wat gas gaf, moest ik alle zeilen bijzetten om de auto op het (rechte) pad te houden! Zoveel koppel had ik niet verwacht..... De auto zette eenvoudig de achterkant om! Na de rit heeft de auto wel wat ontstekingsproblemen (niet meer mooi stationair lopen  e.d.), maar dat is bekend bij een Wrangler 4.2 : De stekkeraansluitingen aan de ECU komen onder water te staan, en dan begint de boel te haperen! Ik heb besloten om de elektronika van de ontsteking hoger in de motorruimte te gaan monteren, zodat ook die problemen voortaan tot het verleden behoren. Natuurlijk was er na de rit nog gelegenheid om in het clubhuis wat na te praten en te drinken. Zelfs warme en koude snacks waren aanwezig, dus werd het toch weer laat in de middag toen Annette en ik de huisreis aanvaarden. Nu alleen morgen de auto nog even afspuiten en wassen......

4x4 "De Veluwe", bedankt maar weer!

Groeten,

Rob.

p.s.: Het volgende evenement wordt op 15 februari gehouden op strand Horst !!!!


Dinsdag  06-01-2004

Allereerst allemaal de beste wensen voor 2004!  

Het is al weer bijna 2½ week geleden dat Rob het dagboek heeft bijgewerkt, foei!! Maar hier dan toch een update....  Rob heeft de auto intussen natuurlijk afgespoten en gewassen, maar daarna is er niet veel meer mee gedaan.... Natuurlijk heb ik hem wel gebruikt voor de dagelijkse ritjes, maar zand heeft hij niet meer gezien. Wel sneeuw, want afgelopen zondag was het hier mooi wit! Het voorstel van een aantal kinderen om de jeep als "slee-trekker" te gebruiken hebben we maar snel afgekapt..... A.s zondag is er dan weer de jaarlijkse nieuwjaarsrit van de club en gezien de neerslag van de laatste weken, kon dat wel eens een hele leuke worden! Rob wil vooraf de auto nog even nalopen en de motorolie verversen, maar of hem dat allemaal gaat lukken? Dan zal hij toch eerst weer over de griep heen moeten zijn....

Tot de volgende keer,

Annette


Zaterdag  20-12-2003

Harold, Michel en ik zijn vandaag een stukje terrein wezen rijden. Op een braakliggend terrein in Doetinchem kun je leuk wat spelen! Niet echt zwaar, maar leuk genoeg om de Wrangler in het terrein even te testen! Overigens, dit is een heel leuk stukje terrein voor de beginnende  4x4 rijder! Maar of het helemaal legaal is???  Er staan geen verbodsborden en er zijn zelfs opritten naar het terrein, dus.....  Terug naar de Wrangler:  Wel.... hij doet het geweldig!!! De nieuwe motor is beduidend sterker dan de oude.... ondanks dat het eigenlijk zo'n zelfde is als de oude.....  (zo zijn er steeds meer tekenen dat de oude al langer een probleem had!)  Het is wel te merken dat de overbrenging van de tussenbak anders is, maar da's eigenlijk alleen maar goed. De auto kan nu veel beter, zonder bij te remmen, van een heuvel aflopen. En het is nu mogelijk om stationair rond te rijden, waarbij een klein (vloeiend) heuveltje gewoon genomen wordt!!! De gehele aandrijflijn gaf overigens geen bijgeluiden, en de omschakeling  van de aandrijving (4x2, 4x4 hoog, 4x4 laag) gaat prima. Ook klimmen en dalen gaat goed, zonder bokken of bonken onder de auto. Nadien heb ik de auto natuurlijk nog even afgespoten en geïnspecteerd, maar er waren totaal geen vreemde dingen onder de auto of onder de motorkap te zien! M.a.w.: De auto is, op de lier na, weer helemaal klaar voor het terrein! Hopen dat de grond tijdens de nieuwjaarsrit niet te hard bevroren is, dan kan de auto zich nog verder bewijzen!

Tot de volgende keer en Prettige Feestdagen!!

Rob

PS: Mocht er een (beginnende) 4x4 rijder willen weten waar het terrein in Doetinchem is, stuur even een mailtje!


Disndag  16-12-2003

De Wrangler loopt nu al weer bijna een week probleemloos, dus was er afgelopen zaterdag tijd om weer eens aan een andere auto te sleutelen! Bij de Wrangler van Michel en Edith was een motorrubber stuk, dus die moest vervangen worden.....  Zaterdagmorgen dus de motor in de takels gehangen en de rubbers losgemaakt. Daarna de nieuwe rubbers geplaatst en alles weer vastgezet....  Daarbij kwam de motorenkraan van ons dus al weer van pas!  Intussen is het in huis ook al weer lekker gezellig in kerstsfeer, terwijl er ook om het huis wat lichtjes branden! Komende week zou er alleen nog wat sneeuw moeten vallen.... maar, ja.....  

Rob.


Woensdag  10-12-2003

Vanmiddag heb ik de carburateur gecontroleerd op druppende sproeiers (een aanwijzing voor verstopte air tubes) en ja hoor.... Bingo! Nadat ik e.e.a. schoongemaakt heb, loopt de auto prima stationair! Was natuurlijk nog wel even wat afstelwerk.....  Tijdens de proefrit heb ik meteen even een zandpad met een heuvel opgezocht, en ook de vierwielaandrijving werkt!!!  Wel met wat meer toeren (in laag) dan vroeger trouwens..... en dat blijkt aan de tussenbak te liggen! Ik heb nu namelijk een NP 231 , terwijl er vroeger een NP 207 onder zat.....   iets andere overbrenging dus!

Tot de volgende update,

Rob.


Maandag  08-12-2003

Afgelopen weekeinde heb ik de auto nogmaals gecontroleerd op lekkages en vloeistofniveau's, alles ziet er prima uit! Ook heb ik een rit naar Doetinchem gemaakt, waarbij ik op de terugweg op de snelweg even 90 heb gereden! Miles natuurlijk!!  Ook dat ging allemaal prima. Nu moet de motor alleen nog stationair blijven lopen..... Op 2 van de 6 bougiekabels kan ik met een inductieve pickup geen toerental aflezen, dus het lijkt een ontstekingsprobleem te zijn. Ook de carburateur kan echter de oorzaak zijn, deze carter 2 barrel BBD wil nog wel eens last hebben van verstopte "air tubes", zeg maar stationair luchtbuisjes.... Kortom, er zijn nog wel een paar kleine probleempjes maar dat zijn dingen die te overzien zijn! In de komende weken houdt ik de motor natuurlijk in de gaten en ga ik het stationair probleem oplossen. Verder moet ik de 4x4 aandrijving nog testen, want half januari gaan we natuurlijk de nieuwjaarsrit rijden! 

Tot de volgende keer!

Rob


Donderdag  04-12-2003

Annette heeft vandaag een korte rit met de auto gemaakt. Ze is er zeer over te spreken, alleen sloeg de motor een paar keer af.... Toch fijn dat ze zo tevreden is, anders had ik weer een andere motor moeten zoeken...   (-;  Vanavond ga ik een paar busjes maken, zodat de motorsteunen wat mooier passen. Daar wil ik het vanavond ook bij laten.... even een avondje rustig zitten....

Tot de volgende keer,

Rob


Woensdag  03-12-2003

De Jeep rijdt weer!!!!  Gisterenavond om 23:30 heeft de motor voor het eerst even op eigen kracht gelopen. Omdat het toen al veel te laat was, heb ik er verder niets meer aan gedaan natuurlijk. Vanavond ben ik verder gegaan met het afstellen van de motor, waarna ik het front van de auto verder heb opgebouwd. Alleen de lier moet er nog op, maar dat doe ik later. Om 20:30 ben ik even een rondje door het dorp gereden en ik moet zeggen: het voelt allemaal erg goed aan! Alleen wil de motor nog niet goed stationair blijven lopen, maar dat krijg ik ook nog wel onder de knie! Koppelen doet de auto ook prima, maar schakelen moet nog wat soepeler worden.....4x4 in en uitschakelen lijkt ook te werken, tenminste: het lampje op het dashboard werkt! Zaterdag zal ik de afstellingen van de auto nog even helemaal vanaf het begin nalopen, de vloeistoffen controleren en de auto op lekkages checken. Als alles dan goed is, verklaar ik de operatie geslaagd!

Tot ziens,

Rob.


Zondag  30-11-2003

Zo, dat was een druk weekend!  Gisteren ben ik begonnen met het uitwisselen van de motoren. Toen even later Michel ook kwam helpen, stond de oude motor binnen een uur voor de auto.... Daarna hebben we de versnellingsbak van de motor gehaald en de bak achter de nieuwe motor gemonteerd. Nadien nog een aantal kleine componenten overgezet van de oude naar de nieuwe motor en takelen maar weer! Het plaatsen van de motor kostte ons veel meer tijd, want we hadden de strop aan de voorzijde van de motor te lang gehouden..... Daardoor kwam de motor te vlak te hangen en wilde hij niet echt lekker in de auto.... Maar wij zijn natuurlijk veel eigenwijzer dan 300kg gietijzer, dus om ongeveer 16:00 lag de motor in de auto! Michel snel naar huis, en ik me snel opfrissen, want afgelopen nacht was de nachtrit van 4x4 de Veluwe! Harold was om kwart over 5 hier, daarna snel naar de afslag Loenen (langs de A50) om daar te verzamelen. Om 18:45 was de eerste starttijd (in Harderwijk), dus we moesten nog even vlot doorrijden ook! Om even over 7 waren alle auto's van ons vaste groepje gestart, en zijn we eerst even snel een frietje gaan eten. Daarna ging de nachtrit dan echt van start.... Werkelijk een mooie rit, het eerste deel wat mat (er is tenslotte erg weinig water gevallen, dit jaar....), maar met een prachtig parcours op Zeumeren en een paar echt pittige stukken in het tweede gedeelte,  was het een zeer geslaagde rit! Nu maar hopen dat we volgend jaar weer gewoon met de Wrangler kunnen meerijden, want Annette had zich ook erg op de rit verheugd.... helaas dus....   Om 5:15 werd ik vanmorgen weer voor de deur afgezet, waarna ik tot 11:30 in bed heb gelegen. Om 12:30 lag ik alweer onder de Wrangler, Elektrische bedrading aangesloten, benzine leidingen vastgezet, stuurpomp gemonteerd, achterste motorsteun en versnellingsbaktraverse gemonteerd..... Om een uur of half vier was het dan eindelijk tijd om de eerste test uit te gaan voeren! Accu aangesloten, draad van het startrelais naar de startmotor en de bobinekabel los, en kontakt inschakelen..... Alle meters op het dashboard werkten meteen, en bij het doordraaien van de sleutel kwam het startrelais ook keurig op! Dit moest eerst even getest worden, want i.v.m. een andere startmotor heb ik het startcircuit aan moeten passen. Hierna de draad van de startmotor op het relais, en proberen maar..... Eerst even heel kort, en dat klonk goed! Daarna voorzichtig wat langer doorgestart, en dat klonk allemaal gezond. De motor wist er zelfs al een 40 lb/in ( 2,8 ato) oliedruk uit te persen! Ook had de carburateur al snel benzine in de kamer! Natuurlijk hebben we de motor nog niet echt kunnen starten, want er zit nog geen koelvloeistof in. Ook de uitlaat moet nog "even" gemonteerd worden en dan is het grote moment daar!!  Hopelijk kunnen we de motor dinsdagavond voor het eerst gaan starten!   Tot dan!

Rob.


Vrijdag  28-11-2003    De eerste foto's van de vervanging staan online !!!!

De motor staat, schoongemaakt en ontdaan van onnodige fratsen, in de garage klaar om gemonteerd te worden! Morgen moet de grote dag worden, dan gaat de oude motor eruit en de "nieuwe" erin! Tenminste.... als het een beetje vlot wil lukken.... Zo het er nu naar uitziet heb ik alleen Annette als hulp, en da's niks te veel als er zulke zware lasten getakeld en versleept moeten worden. Wanneer de oude motor eruit is getakeld, moet de versnellingsbak van de motor worden losgekoppeld en aan de nieuwe motor worden geschroefd. Daarna nog een paar kleine aanpassingen, (benzineleiding, startrelais tegen schutbord enz.) dan kan de nieuwe in de auto gehangen worden. Hopelijk is dit alles rond het middaguur bekeken, zodat ik morgenmiddag de verlagingsset voor de bak pas kan gaan maken en monteren. Dan is het vervolgens een kwestie van een dag afmonteren, waarna de auto weer de weg op kan. maar eerst moet de motor natuurlijk wel lopen..... volgens de verkoper istie prima, maar ja...... Ik kan morgen ook niet te lang doorsleutelen, want de nachtrit staat voor de deur! Morgen rond 19:00 is onze starttijd, dus om ongeveer 16:00 moet ik op gaan houden met sleutelen! 

Ik houd jullie op de hoogte,

Rob.


Dinsdag  25-11-2003

Afgelopen zondag hebben Michel en ik de "nieuwe" motor voor de Jeep opgehaald! Dat was nog een hele operatie.... Berlijn  is tenslotte zo'n dikke 600 Km rijden! Al om 4:15 was Michel hier met een aanhanger.... We hebben even wat touw, sjorbanden en versnaperingen in de auto gelegd en zijn toen meteen vertrokken! Dat ging best voorspoedig, want na iets meer dan 3 uur waren we al voorbij Hannover.... Na een oersaai stuk autobahn door de voormalige DDR kwamen we aan in de Berlijnse wijk Kreuzberg, waarna we dwars door (voormalig) West-Berlijn naar Oost-Berlijn zijn gereden. Wat een stad! Ik zou er nog niet begraven willen liggen.... Alles even triest en troosteloos, als het er regent ga je er volgens mij spontaan zelf bij huilen! Om 11:15 waren we al bij het afhaal adres. Gelukkig was er een soort hijsbok, zodat het laden van de zware motor een fluitje van een  (euro)cent was! Even alle onderdelen vast op de aanhanger sjorren en rijden maar weer! 12 uur was het intussen en de terugreis werd net zo voorspoedig  aangevangen als de heenreis! Onderweg nog even een hapje gegeten en gáán met die astra..... Om 19:45 waren we tenslotte al weer thuis ! Totaal aantal gereden kilometers: 1300 !! Da's dus een gemiddelde snelheid (inclusief koffiepauze, laden en eten) van iets meer dan 83km/u....  Sorry oom agent....

Gisteren ben ik begonnen met het voorbereiden van de motor op de inbouw in de auto. Alle vacuum leidingen en bekabeling voor de sturing van de carburateur en uitlaatgasrecirculatie zijn van de motor afgehaald! Deze amerikaanse "uitvinding" levert alleen maar storingen en vermogensverlies op! Vanavond heb ik het kleppendeksel gedemonteerd, omdat de afdichting wat olie doorliet. Verder zijn de stuurpomp, de dynamo en benzineleidingen gedemonteerd, omdat ik die van de oude motor ga gebruiken. 

Intussen heb ik ook een paar stukken kokerprofiel gehaald, zodat de versnellingsbak straks iets lager kan worden gemonteerd. Nu alleen nog langere bouten vinden...

Morgen moet ik eerst een klepdekselpakking en een rubber voor de versnellingsbak halen, daarna ga ik weer verder met het monteren van de diverse onderdelen aan de motor.  

Tot de volgende keer!

Rob.


Vrijdag  21-11-2003

Vandaag ben ik weer lekker opgeschoten! De uitlaat is tot aan de demper uitgebouwd (wat zat dat kreng vast zeg.....), de versnellingsbak traverse is er onderuit, de poken van de versnellingsbak en tussenbak zijn gedemonteerd en werkelijk alle aansluitingen van de motor zijn los! Op de traverse kwam ik 1½ emmer zand tegen, je zou er bijna een archeologisch onderzoek kunnen uitvoeren.... er waren sporen van alle trials van de afgelopen 2 jaar! Verder ontdekte ik dat de aansluitflens aan de ingaande kant van de kat  gedeeltelijk is losgescheurd (lekt ook uitlaatgassen!) en dat het achterste motorophangrubber defect is!  Annette heeft vanmiddag een motortakel aangeschaft, zodat ik morgen de motor uit de auto hoop te takelen! Zo, nu ga ik nog even het internet op, om te kijken of ik een setje kan vinden waarmee ik de versnellingsbak ongeveer 2½ cm lager kan monteren, de hoeken die de kruiskoppelingen van de aandrijfas moeten maken, komen dan veel mooier overeen!

Groeten,

Rob.


Donderdag  20-11-2003

Zojuist heb ik via Ebay een andere motor voor de Wrangler gekocht! De motor werd compleet met versnellingsbak, tussenbak, achteras enz. enz. aangeboden. ook de startmotor, Dynamo en Stuurpomp horen erbij!  De motor heeft bovendien slechts 67000 km gelopen, dus da's ook positief. Het blijft natuurlijk altijd afwachten of alles goed is..... Er is slechts één klein nadeel: Ik moet hem in BERLIJN ophalen.....  Maar daar was de prijs ook naar! Ik heb het hele setje toch al gauw € 400,- goedkoper dan hier in Nederland alleen de motor, dus daar mag je dan ook wel wat moeite voor doen! Gelukkig heeft Michel zich bereid verklaard om de reis samen met mij te maken!

Vandaag ben ik al vast begonnen met het losmaken van de oude motor. Eerst alle vloeistoffen eruit, en daarna heb ik het complete front gedemonteerd! De auto staat nu dus met een groot gapend gat, op de plaats waar eerst de grille zat! Verder zijn alle elektrische- en vacuum-aansluitingen al losgenomen. Morgen ga ik de aandrijfassen uitbouwen, de versnellingspoken loskoppelen en de overige aansluitingen van de versnellingsbak losmaken!

Tot de volgende keer!

Rob.


Zondag  16-11-2003

Grote problemen met de Jeep!!!                                          

Vanmorgen is de motor vastgelopen! We hadden verleden week al wat problemen tijdens en na het rijden in Isodorushoeve, maar dat het zo zou gaan aflopen..... Op de terugweg hadden we wel wat weinig oliedruk, maar de sensor voor de meter was ook onder water geweest dus daar zochten we niet veel achter. Ook wilde de motor niet helemaal lekker meer starten en liep hij niet zuiver stationair, maar dat leek te komen door een defecte hall-sensor v.d. ontsteking. Die was ook werkelijk stuk en na vervanging startte de motor weer direct, waarna ik hem warmgedraaid en afgesteld heb. Wel klonk de motor wat onzuiver, golvend, maar dat zou ook nog aan een slechte bougie o.i.d. kunnen liggen. Gisterenavond nog even de koude start getest, en ja hoor, de motor sloeg onmiddelijk aan! Maar... hij liep niet op alle 6 cylinders! Ik heb de motor uitgezet, en me voorgenomen vandaag de bougie's even na te kijken. Toen we echter enkele uren later de honden gingen uitlaten, ontdekte Annette een enorme plas olie onder de auto! Dat was wel even schrikken natuurlijk.... We hebben natuurlijk meteen de olie opgeruimd en ik heb even gekeken wat de oorzaak was: Het bleek dat het oliefilter los zat! Dat was echter 's middags nog niet het geval! Bij nadere inspectie bleek het oliefilter echter ook vervormd te zijn, waardoor de oorzaak van de te lage oliedruk in een verstopt oliefilter leek te zitten! Vanmorgen snel een nieuw filter gemonteerd en de olie gevuld, waarna ik de motor met losgenomen bobinekabel even op de startmotor heb laten draaien. Alles leek goed te gaan: Geen lekkage en op de meter was al wat oliedruk af te lezen! Bobinekabel erop en starten maar! Wederom meteen aanslaan natuurlijk, maarrr.... weer niet op 6 cylinders! Al snel was er al wel ongeveer 1 bar oliedruk, en de stationair draaiende motor lekte niet. Toen ik echter (opgelucht) na de inspectie, weer naar de bestuurdersplaats liep, was er plotseling een schavend geluid te horen! SKRIEEEEEEEEIEK........  en toen werd het héél erg stil...... @#$%@@!!!  Het enige geluid wat er nog klonk,was het lekken van de olie in de opvangbak onder de auto! (En het vloeken en tieren van mij natuurlijk...) Wederom was het oliefilter gesprongen, maar er zijn dus ook minstens een paar lagers uit de motor gelopen! Kortom: het blok is overleden, dood!!( R.I.P.) Waarschijnlijk verleden week al, maar toen besefte hij het nog niet.... ik heb nog even (tegen beter weten in) de motor op de startmotor laten draaien, maar de geluiden uit het blok maakten duidelijk dat er een harttransplantatie nodig is! We zijn nu dus op zoek naar een goede, gebruikte, motor voor de auto! Of dit ook weer een 4.2 wordt??? Dit verhaal krijgt dus zeker een vervolg, komende weken is er hier dus weer genoeg te lezen...

Groeten van een verdrietige Rob, Annette en Edgar.


Zondag  09-11-2003

We hebben vandaag een mooie dag gehad. De baan in Isodorushoeve was best goed te rijden, maar sommige van de proeven waren erg zwaar. In totaal hebben we 4 proeven gereden, waarvan er ééntje een pittige waterbak aan het einde had. Richard probeerde de bak als eerste van ons groepje en stond meteen vast in het water! Hierna probeerde Harold het, maar ook die poging was niet succesvol. Als derde gingen Annette en ik het proberen: We reden met een enorme klap het water in (met de veerschommels op een zandbank...) en konden toen nog een stukje doorrijden, waarna we toch gebruik moesten gaan maken van onze lier ..... Als er andere banden onder de auto gemonteerd waren, hadden we waarschijnlijk door kunnen rijden, nu verloren we gewoon alle grip! Later op de dag heeft Harold de bak nogmaals geprobeerd, nu echter wel met succes! De andere proeven waren beter te doen, hoewel we soms wel moesten oppassen voor schuinhangende bomen en overhangende takken. Met een beetje beleid was het echter goed te doen. Enkele anderen hadden minder geluk (of waren niet voorzichtig genoeg..), een suzuki Samurai kwam op zijn kant terecht en een japanse pickup schoof al driftend onder het hek... Ook wij hebben mogelijk nog een beetje stukken... de startmotor wil niet zo lekker meer rond na het avontuur in de waterbak...  Al met al was het weer een leuke dag, waarbij ook het hele clubje weer eens aanwezig was! De gemaakte foto's komen zo snel mogelijk op de site! Bekijk hier maar vast het filmpje dat ik van Harold heb gemaakt. ( Voor modemgebruikers, volg deze link)

Rob.


Zaterdag  08-11-2003

Morgen staat st. Isodurushoeve op het programma! Vandaag heb ik dus even de gebruikelijke check's uitgevoerd en de benodigde artikelen in de Jeep gelegd. Ook heb ik de ontsteking en de carburateur afgesteld, want de auto wilde niet meer boven de 1:5 komen.... Hierna heb ik tenslotte nog een uitgebreide proefrit gemaakt (niet nodig, maar wel leuk natuurlijk....)! Tijden een tussenstop bij Michel hebben we even een 4x4 filmpje bekeken, waarna het tijd was om bij zijn Jeep een paar controle's uit te voeren. Alles was daar OK, behalve het knipperlicht links-voor. Het armatuur is inwendig totaal verrot, maar met behulp van een soldeerbout en een stukje draad branden de lampjes tenslotte weer! De wegenwacht kan het ons niet verbeteren! Zonet hebben we nog even de ontmoetingsplaats afgesproken, en als straks de batterijen van de fotocamera geladen zijn, is alles klaar voor vertrek. 

Tot de volgende update,

Rob


Zondag  02-11-2003

Zoals belooft heb ik de foto's van Zeumeren op de site geplaatst! Verder is de Jeep gerepareerd, een nieuw kruisje in de cardanas deed wonderen! Gisteren heeft Michel ook een cherrybomb onder zijn Wrangler gemonteerd, en vanmorgen heb ik ( na het monteren van zijn hardtop) even het geluid mogen beoordelen... Het moet gezegd: hij klinkt eigenlijk mooier dan de onze! Hoe dat komt weet ik niet precies, maar het is natuurlijk een 4.0, en die hebben een heel ander uitlaatspruitstuk dan een 4.2. Hoe dan ook, het klinkt prachtig mooi diep monotoon, met boven de 3000 rpm een prachtige 6 cilinder schreeuw! Volgende week op Isodorushoeve dus een prachtige bult geluid uit onze Jeep's! Tot dan!

Rob.


Zondag  26-10-2003

Het was een leuke dag vandaag op Zeumeren. Mooi weer, mooi terrein en véél auto's! De foto's plaats ik later deze week op de site, nadat ik de Jeep weer gerepareerd heb.... Inderdaad: hij is stuk! Nou ja, we zijn nog wel rijdend thuis gekomen, maar niet sneller dan 80km/u! Tijdens de trial is en namelijk een kruiskoppeling in de aandrijfas achter defect geraakt! Was het een half jaar geleden de achterste koppeling, nu heeft de voorste het opgegeven..... Maar goed, de as is al gedemonteerd, morgen maar even naar Tiel om een nieuw kruisje te laten monteren! Zodra alles weer in orde is, leest u het hier natuurlijk!

Groeten,

Rob.


Maandag  20-10-2003

Zo, afgelopen week is de hall-gever vervangen en de Jeep loopt weer als vanouds! Van de week moet ik nog even de afstelling van de ontsteking en de carburateur nalopen, en dan zijn we klaar voor de trial van a.s. zondag! Da's trouwens lang geleden..... maart als ik het goed heb! We hebben er in ieder geval heel veel zin in, temeer omdat het er op lijkt dat de hele club weer eens een keer aanwezig gaat zijn! En dan kreeg ik afgelopen week de definitieve datum van Isodorushoeve door, 9 november gaan we daar de motocrossbaan omploegen! Ook altijd weer een gezellig evenement, met soms best pittige stukjes c.q. proeven! Kortom: De komkommertijd voor de Jeep is voorbij!!!

Tot de volgende keer!

Rob.


Vrijdag  10-10-2003

Afgelopen week heeft de Wrangler Annette laten staan! Helaas was ik op dat moment niet bereikbaar, zodat de wegenwacht er aan te pas is gekomen..... Ook die moest eerst even achter zijn oren krabben, want een Jeep Wrangler was ook voor hem wel een zeldzame auto! De Jeep had geen vonk meer, en na wat gepruts aan de Hall-gever plotseling weer wel! Aankomende week ga ik die dus maar even vervangen..... Verder heeft Annette deze week de vloer in de garage van een epoxy toplaag voorzien, zodat bij sleutelen aan de auto of motor eventueel gemorste olie of vet makkelijk weer opgeruimd kan worden. Ook blijft de vloer mooier, want er trekt geen vuil meer in! 

Groeten,

Rob


Maandag  06-10-2003

Zo, vorige week hebben we dus de rit in Overijssel gereden!  Erg gezellig allemaal, maar helaas véél te droog..... We hebben de vierwielaandrijving niet eens ingeschakeld gehad! Het was wel een erg mooie route hoor, en als het een beetje natter was geweest, nou dan hadden we pas echt lol kunnen hebben! Nu was er zo weinig actie, dat ik maar geen foto's heb genomen.... We hebben nog wel gelachen hoor, vooral toen Annette even gas gaf en de auto van Bas van een laagje nat zand voorzag! 26 oktober hebben we dan voor het eerst sinds veel te lang, weer een trial; en 29 op 30 november staat de jaarlijkse nachtrit weer op de agenda! Tussendoor hoop ik nog een dagje te gaan rijden op de motocrossbaan in st.Isodorushoeve! Het 4x4 rijden is dit jaar dus nog niet gedaan!!!!

Groeten,

Rob


Vrijdag  26-09-2003

Voor het eerst sinds een hele tijd weer n's een update van het dagboek! Er is natuurlijk in juli en augustus wel een heel groot stuk over de verhuizing geschreven, maar de site is toch al wel een kleine maand niet meer veranderd! We wonen nu dus al weer bijna 5 weken in Didam, en het bevalt gelukkig prima! Ook Edgar heeft het hier prima naar zijn zin, en hij gaat ook met veel plezier naar school! Met de Jeep hebben we natuurlijk niet zo erg veel gereden, al was er verleden maand nog wel de GPS rit met afsluitende bbq.... De auto heeft ook de nodige diensten tijdens de verhuizing bewezen hoor: hij is ge(mis)bruikt voor diverse vervoersklussen! A.s. zondag gaan we met 4x4 "de Veluwe" uit rijden in Overijssel. We gaan starten in Eihorst, en vandaar uit de omgeving verkennen...... Hopelijk zitten er nog een paar pittige stukken tussen, maar het is natuurlijk de hele zomer erg droog geweest..... Eind oktober gaan we dan eindelijk weer eens een trial rijden, want dat is alweer veel te lang geleden! Deze trial zou eigenlijk op Rhederlaag gehouden worden, maar dat terrein is voortaan afgesloten!!!! Niet dat je er iets aan de natuur kapot kunt rijden, maar de "groene rakkers" zijn bang voor bodemverontreiniging!!! We gaan dus naar Zeumeren, waar we als vanouds gewoon welkom zijn! Zo, iedereen is weer op de hoogte! De hartelijke groeten uit Didam, en tot de volgende keer!!

Rob.


Woensdag  06-08-2003

Vandaag ben ik met de Wrangler (tussen de werkzaamheden in ons nieuwe huis door) naar de APK geweest: En hij is weer voor een jaartje goedgekeurd! Wel bleek tijdens de keuring dat nu ook het andere stootblok boven de achteras eraf is gevallen, maar dat was geen reden tot afkeuren! Ook zat er speling op de onderste bevestigingen van de schokbrekers achter, daar moet dus binnenkort even wat vervangen worden....., Maar dat wordt dan wel na de verhuizing! Overigens ben ik bij Jan Sevink in Doetinchem weer keurig geholpen! Collega Jeepers: Dit bedrijf  is echt een aanrader! Zo, nu ga ik nog even het gedeelte van de site over onze verhuizing bijwerken.

Tot de volgende keer,

Rob.


Zaterdag  02-08-2003

Zo, da's een tijd geleden.... Maar nu dan weer even een kort stukje! We zijn nu al bijna twee weken in onze toekomstige woning aan het werk, dus de Jeep schiet er even bij in..... Hij wordt natuurlijk wel gebruikt (lees: misbruikt) voor allerlei zaken, maar verder wordt er niet naar omgekeken, Vandaag hebben we wel het dak eraf gehaald, maar dat is eigenlijk omdat er morgen een ladder meegenomen moet worden.... maar het blijft natuurlijk wel lekker , zo open rijden! De afgelopen weken hebben we overigens onze huidige woning verkocht, en da's toch wel prettig als je de sleutel van de opvolger al hebt.... Alles gaat dus gewoon z'n gangetje, en pas na 23 augustus zal dit  dagboek weer regelmatiger worden bijgehouden. Wel is er een apart gedeelte op de site met een soort dagboek over de verhuizing, daarin worden ongeveer elke dag de vorderingen in ons huis genoteerd! Snel gaan kijken dus!

Tot snel,

Rob.


Zondag  13-07-2003

Het is natuurlijk veel te lang geleden dat ik dit dagboek heb bijgewerkt, maar we zijn dan ook erg druk geweest! Volgende week krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning, dus d'r moest nog wel het één en ander geregeld worden. Bovendien was ons huidige huis ook nog niet verkocht, maar dat lijkt nu toch goed te gaan komen! Verder heeft de Jeep de afgelopen weken trouw zijn mile's gereden, maar zelfs aan het A.P.K. klaarmaken ben ik nog niet toegekomen! Daar moet ik dus de komende week nog even wat aan gaan doen..... Wel heb ik vandaag het interieur weer helemaal "opgekuist" (belgisch voor schoongemaakt...), en staat hij nu zonder kap of deuren voor de deur te pronken! Annette kan dus morgen bij haar werk weer de show stelen!

En dan de komende weken..... Tja, ik weet niet of er veel aan deze site zal worden bijgehouden. De 21e gaan we meteen beginnen met de nieuwe woning: Keuken eruit, nieuwe leidingen voor de nieuwe keuken leggen, data netwerk aanleggen, groepenkast vervangen, vloeren leggen, schilderen, enz. enz...  23 Augustus gaan we dan tenslotte verhuizen, maar ook nadien zal er nog wel één en ander moeten gebeuren! Ik ga echt proberen af en toe een verslag te schrijven, en wel in een apart gedeelte op deze site. Volg daarvoor deze link! 

Wie weet tot snel,

   Rob.


Maandag  23-06-2003

Weinig Jeep deze week.... Ik ben al wel bezig geweest om de onderzijde mooi schoon te maken, maar aan de remmen ben ik nog niet toegekomen! Vandaag heb ik de trial voor a.s. zondag afgezegd, we hebben andere zaken die nou eenmaal belangrijker zijn!  Afgelopen vrijdag heb ik via mijn werk een verkeersveiligheidstraining bij het VVCR gevolgd! Erg gezellig natuurlijk, maar ook weer erg leerzaam! Remmen, remmen op glad wegdek, uitwijken, slalom.... we hebben het allemaal geoefend! Met ABS is het toch wel een stuk makkelijker, maar ook de nadelen van dat systeem zijn ons goed duidelijk geworden! Als je n.l.gaat sturen tijdens een noodstop, wordt je remweg enorm veel langer! Verder is ons het verschil tussen 30,50 en 60 even "subtiel" duidelijk gemaakt.... Met 30 km/u sta je dus binnen 4,5 meter stil, bij 50 is dat al 3x zoveel en als je 60 rijdt waar je 50 mag, raak je een obstakel, waarvoor je met 50 nog net stil kunt staan, nog met ruim 35 km/u.....oeps....    Een pilon, welke een "kind" moest voorstellen, vloog meters ver door de lucht.... Voor een overstekend kind betekent dat dus in werkelijkheid het verschil tussen zich doodschrikken en doodgereden worden! En toch rijden we eigenlijk allemaal 60 in de kom..... toch iets waar ik over na ben gaan denken.... Op dit moment rijdt ik dus weer netjes aan de snelheid, nu nog proberen zo bewust te blijven rijden. Je moet er toch niet aan denken dat je een kind aanrijdt, terwijl je weet dat je met 10 km minder gewoon op tijd had stilgestaan... Al met al errug leerzaam, en absoluut aan te raden! Kijk maar eens op de website van de VVCR!

Dus (v)rij veilig, en natuurlijk graag tot een volgende keer!

             Rob.


Maandag  16-06-2003

De Wrangler was afgelopen week een stuk makkelijker schoon te maken. Het motocross circuit in Heerde bestaat eigenlijk alleen uit zand, en dat laat zich er makkelijk afspuiten. Vanavond heb ik de auto nog even gewassen, en nu ziet hij er weer prachtig uit. Het is trouwens nog onzeker of we 29 juni gaan rijden op strand Horst.... er staan waarschijnlijk andere bezigheden gepland. Best wel jammer eigenlijk, want pas eind augustus is er weer een trial.... Nou ja, kan ik de Jeep mooi schoon bij de APK aanbieden, want dat zit er ook al weer aan te komen! Komende week de remmen en assen maar eens mooi schoonmaken, stootrubber boven de achteras monteren en co afstellen, dan zou het allemaal eigenlijk in orde moeten zijn.... Een verslag van de APK zal ik tzt hier plaatsen.....

Tot een volgende keer....

Rob.


Maandag  09-06-2003 (2e pinksterdag)

Het was inderdaad erg gezellig in Heerde, al werd het op het einde wel errug druk op de baan... Maar.... we hebben met z'n allen lekker gereden en zo nu en dan even de sleeplinten en de lieren getest! Één keer zat ik zo vast, dat er een unimog aan te pas moest komen om me los te trekken, met zo'n 150 man publiek natuurlijk een heel spektakel! Annette, Edith en Sabine hebben natuurlijk ook gereden, wat weer in veel bewonderende blikken resulteerde! Claudia is ook mee geweest, ze heeft nog niet zelf gereden, maar dat zal ook nog wel goed komen....

Wel, de eerste foto's staan alweer on-line, dus kijk zelf maar eens hoe leuk het was!

Groeten, en tot een volgende keer....

Rob.


Zaterdag 07-06-2003

Vanmorgen even naar B&S geweest. Natuurlijk hadden ze daar een kruisstukje voor de Wrangler! En, vriendelijk als altijd, hebben ze hem meteen even in de as geperst! Geweldig! Na thuiskomst heb ik de overige onderdelen nog even schoongemaakt, en toen snel de as er weer onder! Alle vreemde geluiden zijn weer verdwenen....  We kunnen dus maandag naar Heerde. Ook Michel & Edith, Harold & Claudia en Richard & Sabine gaan daar trouwens heen, dus dat wordt weer ouderwets gezellig daar! Wel, foto's staan natuurlijk weer spoedig on-line! Tot snel...

Rob.


Vrijdag 06-06-2003

Annette heeft vreemde geluiden onder de Wrangler uit horen komen...... Klopt ook wel, want een proefritje en een inspectie aan de onderkant leerde me dat de achterse kruiskoppeling naar de kl.... is! Vanavond dus de cardanas gelijk maar gedemonteerd! Aan één kant zit er geen naaldje meer in het lagertje van het kruisje! Morgenvroeg dus maar even naar Tiel om een setje nieuwe te gaan halen, want maandag willen we toch echt naar Heerde! Wordt dus vervolgd........

Rob.


Woensdag 28-05-2003

Gisteren heb ik de Jeep "even" afgespoten..... meer dan een uur bezig geweest! Wat dat daar in Almere voor modder is weet ik niet, maar het leek soms wel cement....compleet met grind trouwens! In ieder geval is de meeste modder er weer onderuit. Dadelijk ga ik de auto nog even wassen, en dan kan morgen (hemelvaart) de kap er lekker af....

2e Pinksterdag zijn we overigens van plan om naar Heerde te gaan, een dagje rondtoeren op de motorcrossbaan aldaar..... Hopen dat Fred, Harold, Huub, Michel en Richard ook van de partij zijn, het is eigenlijk al veel te lang geleden dat we allemaal samen een evenement bezocht hebben.... 

Zo, nu ga ik poetsen...... tot de volgende keer,

Rob.


Zondag 25-05-2003

Zo! Dat was dus een dag "trekken en sleppen"! Wat een modder daar in Almere.... Echt een pracht terrein, maar het was er de afgelopen week iets te zompig geworden. En met onze SUV banden was er weinig of geen grip te vinden. We weten nu dus weer wat vaststaan is! Maar.... we hebben ons natuurlijk prima vermaakt. Het was helaas geen trial, want de organisatie had gisteren al snel door dat er maar weinig auto's op de plaats van de eigenlijke proeven  zouden kunnen komen.... Maar lekker rondrijden en hier en daar even assisteren is natuurlijk ook heel erg leuk, vooral als je dat met een groepje doet! Dat moest ook wel, want er waren verradelijke stukken en afdalingen bij.... en dan is het altijd handig als er nog een auto als "anker" kan fungeren! Harold had vandaag zijn dag niet.... De koppeling van zijn auto begon te slippen, en hij moest natuurlijk ook nog met de auto naar huis! Gelukkig valt het allemaal mee, na wat afstellen lijkt alles weer te werken, maar terreinrijden was er vandaag niet meer bij.... Verder zijn we nog even geschrokken van een deelnemer die plotseling languit achter zijn auto lag!  Hij bleek getroffen door een harde klomp klei.... Met wat water en een spons is hij weer bijgebracht (vroeger voetballer geweest??), en na een kwartiertje was hij gelukkig weer in staat om te rijden! Al met al was het dus weer een heel leuke dag! Rest ons natuurlijk weer de organisatie te bedanken, en de Jeep weer schoon te maken...... oja, de foto's staan natuurlijk al online!

Groeten,

Rob.


Zaterdag 24-05-2003

De afgelopen week is het bijwerken van het dagboek er bij ingeschoten! Reden: Ik heb een nieuwe PC, en moest dus alle software nog installeren! Alles werkt echter weer naar behoren (behalve de webcam  )-:     ), dus kan ik weer een stukje schrijven! Vandaag ga ik de Jeep maar weer eens "prepareren" voor een trial! Eigenlijk is het gewoon vloeistoffen controleren en laarzen, sleeplint , gereedschap e.d. in de auto leggen... maar prepareren klinkt veel leuker....! Zondag gaan we naar een trial in Almere, wederom georganiseerd door 4x4 "de Veluwe".... Het is de afgelopen week flink nat geweest, dus dat kan weer leuk worden! De foto's komen natuurlijk snel weer online, waarschijnlijk zondagavond al... 

Groeten, en misschien tot ziens in Almere!

Rob.


Zondag 11-05-2003

De afgelopen week heeft Annette de Jeep gewassen. Dat was natuurlijk ook wel nodig, want al dat zout uit zeeland is niet best voor plaatwerk en chassis! Morgen doe ik het nog een keertje over, en dan kunnen komende week de remmen schoongemaakt worden! Gisteren heb ik tenslotte Harold nog even geholpen met diverse (afstel) werkzaamheden aan zijn Suzuki..

Verder heb ik zojuist onze 4x4 agenda online gezet! Nu kunt u dus zien op welke evenementen u ons met onze Jeep live kunt gaan bekijken!

Groeten,  Rob.


Maandag 05-05-2003

Wat een heerlijk weekend hebben we gehad! De reis naar Scharendijke was wat minder, de hele weg regen, onweer, en heel veel wind... Tijdens de eerste nacht hebben we door de storm niet veel geslapen, maar met het spannen van de scheerlijnen en het controleren van de verenigingstent, ging de nacht toch nog snel voorbij! Om 5 uur in de morgen hebben we besloten om de luifel maar van de caravan af te halen, daar hij het anders niet zou overleven! Op zaterdag was het droog, zonnig, en nog steeds stormachtig. En de locatie voor die dag: de Maasvlakte! Een prachtig terrein, waar 4x4 rijden gewoon is toegestaan! Sterker: Bij een bepaald gebied staan zelfs borden "4x4 terrein" ! Daar zouden ze in meer gemeenten een voorbeeld aan kunnen nemen! Dat er ook op zo'n legaal terrein best zware uitdagingen kunnen liggen, kan de eigenaar van de zwarte Wrangler "Black Bear"absoluut beamen! Hij reed zich muurvast, en bij het vooruit en achteruit steken, gaf de distributieketting de geest.... Deze sloeg vervolgens een gat in het distributiehuis.... Jammer, kost een boel euro-tjes! Na terugkomst op de camping, zijn Gerard, Henk, Annette en ik nog even naar de kantine geweest....even de keel smeren! Edgar heeft ons nog even laten schrikken, hij wist op eigen gelegenheid een drukke weg over te steken en terug te keren naar de caravan! Alleen wisten wij niet beter dan dat hij in de speeltuin zat.... POEH, zweten dus! Zaterdagavond was er een barbeque georganiseerd, waarbij natuurlijk stokbrood, salades en diverse sausen aanwezig waren! Heerlijk! Hierna natuurlijk nog een paar pilsjes gedronken, en daarna redelijk vroeg naar bed.. (niet alleen wij, iedereen had het wel gehad na de vorige nacht!)  Op zondag waren we redelijk op tijd op, om een uur of 10 zouden we op het strand zijn.... Dat werd natuurlijk weer een "stief kwartierken" later, want er moest eerst nog van alles geregeld worden! Zo moest ik een DAF YA126 (Web) aanslepen, deze had sinds vrijdag niet meer gelopen en had geen al te beste accu's! De Jeep had er nog een hele kluif aan, maar in de lage gearing ging het net.... Later bleek dat ook de DAF nog in zijn laag stond.... tja, dat maakt het er niet makkelijker op! Maar, we hebben hem aan de praat gekregen! 

Op het strand aangekomen, hebben we heerlijk de hele dag in het zand gespeeld! Er was veel werk verzet, en er was voor iedere 4x4 wel een proef! Ook waren er een paar spelen, waaraan je al dan niet kon meedoen. De bestuurder van een poolse zeswieler had wel erg veel geluk, zijn auto stond werkelijk op vallen! Zie de foto's....  Onder de deskundige leiding van Lambertus is de auto d.m.v. diverse lieren "gezekerd", en daarna voorzichtig naar beneden gereden....   Tegen het einde van de dag wist ik de Jeep nog even bovenop een heuveltje te parkeren, waarna ik toch de hulp van een mede 4x4 nodig had... Nadat deze soes mij los had getrokken, probeerde hij mij achteruit een eind op sleeptouw te nemen! Dat kon ik natuurlijk niet toestaan, dus hebben we even staan "touwtrekken"! Zonder winnaar overigens: De Suzuki stond te springen, en de Jeep groef zich in... wel erg gelachen natuurlijk!

Om ca 18 uur zijn we weer richting Duiven vertrokken.... Annette en Edgar in de Wrangler, met alleen de bikinitop (het was tenslotte nog steeds 24 graden), en ik in de Astra, met de caravan op sleeptouw....

Zo, dit was een heel verhaal! Maar het was dan ook een prachtig weekend.... Volgend jaar hopelijk weer!   Groeten, en tot de volgende keer,

Rob.


 

Woensdag 30-04-2003

Tijdens de paasdagen hebben we lekker met de motor rondgereden! Verder zijn er de afgelopen dagen geen bijzondere dingen gebeurd. We zijn natuurlijk volop bezig met de verkoop van ons huis, en met de voorbereidingen voor de verhuizing. Zo is er al een keuken gekocht, is de parketvloer besteld, enz. 

Vandaag en morgen ga ik de Wrangler voorbereiden op het weekend in Zeeland! Dat beloofd erg leuk te worden, hopelijk werken de weergoden ook een beetje mee.... Vrijdagmiddag vertrekken we naar camping "Duin en strand" in Scharendijke. Daar blijven we tot zondagmiddag, waarbij er natuurlijk veel met de auto gereden gaat worden! Foto en film apparatuur gaat natuurlijk mee, dus volgende week staat er een impressie op de site!

Tot de volgende keer,

Rob.


 

Zaterdag 19-04-2003

Afgelopen week hebben zowel de softtop als de deuren niet op de Jeep gezeten! Wat een weertje hebben we gehad! Helaas is het vandaag over, en hebben we gisteren de boel maar weer gemonteerd.... Ander nieuws:

 

We hebben er een motor bij gekocht!

Het was al heel lang een wens, maar nu is het er toch van gekomen! Annette gaat hem op mooie dagen voor het woon-werk verkeer gebruiken, en ik ga er soms gewoon lekker mee toeren.... Het is een Yamaha XJ600S Diversion, een heel simpele motor met niet al te veel PK's , maar meer dan vlot genoeg! De eerste kilometers zijn er natuurlijk al mee gemaakt, en tijdens de paasdagen wordt het goed weer!!!

Tot de volgende keer, en prettige paashaas!

Rob


Zondag 13-04-2003

Gezien de weersverwachting voor de komende week, en i.v.m. het weekend evenement op 3 en 4 mei in Zeeland, hebben we (Michel heeft even geholpen) de hardtop weer van de Jeep afgehaald! Gisteren morgen heb ik de deuren uit de auto gehaald, en vervolgens zijn we (Edgar en ik) zonder deuren naar Didam gereden.... Het was nog wel wat fris, maar goed te doen! Bij onze nieuwe woning aangekomen (makkelijk zo'n garage) kwam Michel ook al snel aangereden op zijn nieuwste aanwinst! Een Honda VF Magna! Deze hebben we natuurlijk eerst even bewonderd, en daarna snel de kap eraf! Vervolgens zijn Edgar en ik lekker zonder dak en deuren doorgereden naar Wehl, waar ik even zwager Erwin moest helpen met de meterkast van hun woning. Daarna lekker binnendoor naar huis gereden, en onder het viaduct met de A12 even lekker terug geschakeld....   VROAAAAHHHH ! Heerlijk! Ook Edgar zat als een prins naast me te genieten, iedereen MOEST hem gewoon zien!  Komende week wordt het erg mooi weer, dus de softtop zal niet vaak op de auto aanwezig zijn. Volgende week meer... en misschien nog wel een nieuwtje....

Groeten,

Rob


 

Zaterdag 05-04-2003

Zoals in het vorige stukje al geschreven, heb ik vandaag de uitlaat van de Jeep vervangen en aangepast. De cherrybomb zit er onder, en wat een lekker geluid!!! In de Mcdrive vroegen ze me ,of ik de motor even wilde stoppen, zodat ze me konden verstaan ((-:   !!! Kijk, dat begint er op te lijken!! Tijdens de montage van de uitlaat liep ik nog even tegen een niet-geplande reparatie aan...... Tijdens de laatste trial had ik al wel een bonkend geluid onder de wagen gehoord, maar dat alle bouten van de verbinding tussen de versnellingsbak en de tussenbak los zaten, had ik niet verwacht....Gelukkig is er verder niets stuk, en kon ik de bouten gewoon weer vast draaien (Kostte me wel anderhalf uur)! Poeh! Geluk gehad dus.... Overigens heeft de boel waarschijnlijk al langer los gezeten, want de aandrijflijn heeft nog nooit zo mooi gelopen!       

Vanmiddag heb ik Harold nog even geholpen met het vervangen van de distributieriem van zijn soes. (Toch wel wennen, sleutel 10, 12 en 13    (-; . ) Nu moeten daar alleen de kleppen nog gesteld worden.... 

Groeten, en tot de volgende keer...

Rob


Vrijdag 04-04-2003

Afgelopen week is de Wrangler geheel gepoetst! Tjonge, wat glimt hij weer mooi.... Morgen ga ik proberen de uitlaat aan te passen! De "cherrybomb" moet er eindelijk maar eens onder, tenslotte mag de buurt best weten dat er een Jeep in de straat is  (-;   .Vandaag hebben ze bij Tubex in Wehl de demper even op maat gemaakt, dus ik heb er alle vertrouwen in dat er morgenavond een heel ander geluid uit de Wrangler komt! Verder deze week niet veel te melden. We zijn gewoon druk met de verkoop van ons huis bezig, en er moet natuurlijk het één en ander geregeld worden voordat we naar Didam kunnen verhuizen. 

Tot schrijvens,

Rob.


Zaterdag 30-03-2003

Vandaag de Wrangler eens grondig afgespoten. Tjonge, wat een bende! Er is, geloof ik, wel een kwart kuub zand losgekomen.... Verder zijn we afgelopen week niet met de Jeep bezig geweest, wel met alle beslommeringen rond de verkoop van ons huis. Maar.... hij staat te koop, en de eerste belangstellenden hebben zich gemeld! Afwachten dus maar.....

Oja, de uitslag van de trial op Zeumeren is door Eddy op de site van "4x4 de Veluwe" gezet: IK BEN ACHTSTE geworden!!! Ik wordt nog eens echt goed  (-;  

Tot de volgende keer!


Zondag 23-03-2003

Tjonge! Wat een prachtige dag hebben we vandaag gehad! En een erg mooie trial. Los zand, modder, beklimmingen, alles zat er in! We reden wel met een grote groep vandaag, 8 deelnemers, maar dat was natuurlijk ook erg gezellig! Op de eerste proef was er een beetje sensatie, de zoon van Fred ging voor het eerst een trial rijden, maar het leek alsof hij voor Parijs-Dakar aan het trainen was. Werkelijk met plankgas over de eerste heuvel, de wielen kwamen los! Bas moest maken dat hij wegkwam, maar gelukkig is er niets gebeurd! Bij de volgende proeven ging het al veel beter, en aan het einde reed hij gewoon nette proeven! (volgende keer geven we geen tips meer, anders wordt hij te goed...(-;   ). Na afloop van de officiële trial zijn we nog lekker gaan vrij-rijden! Heerlijk! Harold wilde nog even een waterbak proberen, maar zat na 2 !!! meter muurvast, Ik heb 'm maar losgetrokken, want de soes liep langzaam vol....  Commentaar van Eddy: "we hadden eerst deze bak met lint willen afzetten, maar dachten toen dat er vast nog wel één of andere sukkel deze proef zou willen proberen...", en inderdaad.......  Al met al weer een zeer geslaagde dag, waarvoor we de vereniging maar weer moeten bedanken, bij deze!

Oja, de (eerste)  foto's staan natuurlijk al online!

Groeten,

Rob


Zaterdag 22-03-2003

Vandaag heb ik Michel geholpen met het repareren van de achterremmen van zijn Wrangler. Het zat allemaal net iets anders dan bij onze (AMC) Jeep... Helaas bleken de nieuwe voeringen van een verkeerd type, maar de oude voeringen waren gelukkig niet eens slecht! Het bleek dat de remmen zich niet meer stelden, maar na een grondige schoonmaak- en smeer-beurt werkt alles weer prima. Helaas kan Michel morgen niet meerijden met de trial in Zeumeren (Horst is helaas niet toegankelijk i.v.m. zandverplaatsingen), omdat zijn vrouw Edith afgelopen week is geopereerd....   BETERSCHAP ERMEE!  Michel kennende zal hij morgen best nog "even" komen kijken...

Verder heb ik natuurlijk onze eigen Jeep gereed gemaakt voor de trial! Gereedschap, sleeplint, pionierschop, het is allemaal aan boord! Ook de olie en het water zijn natuurlijk op het goede niveau, en, heel belangrijk, de accu's van de fotocamera en camcorder zijn geladen!!

De weersverwachting voor morgen: Zonnig en ongeveer 15 graden!!!!  De dag kan nu al niet meer stuk!

Tot de volgende keer, MET natuurlijk de foto's!

Rob


Maandag 17-03-2003

De richtingaanwijzer werkt weer prima! B&S had gewoon losse veertjes op voorraad... Wat hebben die jongens toch eigenlijk veel spullen! Gelijk maar een aanslagblok voor de achteras meegenomen, want die is er tijdens het repareren van de achterremmen al afgevallen. Niet dat hij ooit door de as geraakt kan worden (-;   ....   Maar hij moet er voor de APK wel onder zitten!

Komende dagen gaan we de Jeep weer voorbereiden op de trial a.s. zondag op strand Horst. Foto's van deze trial staan volgende week natuurlijk al online!  Tot dan!!

Rob.


Zondag 16-03-2003

Groot nieuws!!! Afgelopen week hebben we een andere woning gekocht! Met ingang van 23 augustus gaan we in Didam wonen, en wel in een woning met GARAGE!!!. Het werken aan de Jeep, en het bijhouden van deze site zal dus komende tijd wel eens wat vertraging oplopen, maar ik blijf m'n best doen......

Oja, de richtingaanwijzer van de Wrangler gaat na een bocht niet meer uit.... Gisteren heb ik even gekeken naar de oorzaak, er blijkt een klein veertje gebroken te zijn.... Hopelijk kan ik die los kopen, anders moet vanwege een onderdeel van een paar eurocenten de gehele schakelaar vervangen worden! (Zal best wel weer... )-:  ) Deze week dus maar weer even naar B&S Autoparts.....  Wordt vervolgd....

Groeten,   Rob.


Zondag 09-03-2003

Hallo allemaal! Welkom in ons dagboek.... Hier zal (als het goed is) regelmatig een stukje over ons en onze Jeep geschreven gaan worden. De bedoeling is dat er elke week wel iets bijgeschreven wordt, maar als er weinig of niets is gebeurt, wat moet ik dan schrijven.....??

Ook zullen er soms andere zaken die ons bezighouden beschreven worden, we leven tenslotte niet alleen voor de Jeep.... Ik verwacht zelfs dat er komende week al groot nieuws te vermelden zal zijn!!

Vandaag nog even de vloeistoffen in de Jeep gecontroleerd, dit n.a.v. de vervanging van de waterpomp, verleden week. Alles ziet er goed uit, geen lekkage te zien!

Verder heb ik vandaag natuurlijk dit dagboek operationeel gemaakt, en een paar kleine dingetjes op de site aangepast. 

Wie weet tot gauw,

Rob.